Αρχική | Διάφορα | Τεύχη 2018-2023 (Νο 199 έως Νο 253) | Χ&Α - 245 | Dow Jones Transportation Index: Η πτώση του δείκτη των μεταφορικών εταιριών, στις ΗΠΑ, προμηνύει κινδύνους ύφεσης για την οικονομία

Dow Jones Transportation Index: Η πτώση του δείκτη των μεταφορικών εταιριών, στις ΗΠΑ, προμηνύει κινδύνους ύφεσης για την οικονομία

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Dow Jones Transportation Index: Η πτώση του δείκτη των μεταφορικών εταιριών, στις ΗΠΑ, προμηνύει κινδύνους ύφεσης για την οικονομία

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DOW JONES TRANSPORTATION INDEX

 

Η πτώση του δείκτη των μεταφορικών εταιριών, στις ΗΠΑ, προμηνύει κινδύνους ύφεσης για την οικονομία

Σε καιρούς οικονομικής αστάθειας και αβεβαιότητας η παρακολούθηση συγκεκριμένων επιχειρηματικών κλάδων, βοηθά στην έγκαιρη αντίληψη της κατεύθυνσης της οικονομίας. Στις ΗΠΑ, ένας από τους κυριότερους κλάδους που παρακολουθούν οι επενδυτές, είναι ο κλάδος των μεταφορικών εταιριών. Και περισσότερο απ’ όλα, παρακολουθούν τον κλαδικό δείκτη μεταφορών του Dow Jones.

Ο δείκτης των εταιριών μεταφορών, “Dow Jones Transportation”, καταγράφει την πορεία των τιμών των μετοχών είκοσι εταιριών μεταφορών στις ΗΠΑ, και, έμμεσα, παρέχει βασικές πληροφορίες για την πορεία του κλάδου και της οικονομίας γενικότερα. Όταν η οικονομία κινείται ανοδικά οι μεταφορικές εταιρίες έχουν αυξημένη ζήτηση για τις υπηρεσίες τους και μεγάλο μεταφορικό έργο. Το αντίθετο συμβαίνει όταν η οικονομία τείνει να κινηθεί πτωτικά. Λόγω της ευαισθησίας του δείκτη στις αλλαγές της οικονομικής φάσης χρησιμοποιείται συχνά ως πρόδρομος δείκτης των οικονομικών εξελίξεων.

Η ταχεία υποχώρηση του δείκτη Dow Jones Transportation αντανακλά τις προσδοκίες των επενδυτών ότι μια ύφεση βρίσκεται στον ορίζοντα. Ο δείκτης έχει υποχωρήσει κατά 13,4% αυτόν τον μήνα, μέχρι την 26/9/2022 -περίπου το διπλάσιο απ’ ότι ο δείκτης βιομηχανιών Dow Jones Industrial Average. Σημειώνει την μεγαλύτερη μηνιαία πτώση από τον Μάρτιο του 2020, όταν λόγω των lockdowns και των περιορισμών που είχαν επιβληθεί, μειώθηκαν δραστικά οι μεταφορές και τα ταξίδια και διαταράχθηκε η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Φέτος, έχει υποχωρήσει κατά 26% και διαπραγματεύεται στο χαμηλότερο επίπεδο από τα τέλη Ιανουαρίου 2021.

Δείτε το διάγραμμα διαδραστικά, εδώ.

Η πτώση του ιστορικά υποδηλώνει προβληματικές οικονομικές περιόδους και μειωμένη ζήτηση (και συνεπώς, μειωμένη ζήτηση για μεταφορά αγαθών). Αυτό συμβαίνει και τώρα, καθώς η συσταλτική νομισματική πολιτική που ακολουθεί η Κεντρική Τράπεζα των ΗΠΑ (FED) έχει ως στόχο την μείωση της ζήτησης, ώστε να περιοριστεί το φαινόμενο του πληθωρισμού. Ωστόσο,  είναι πιθανό ότι, η στάση αυτή, ενδεχομένως να οδηγήσει την οικονομία σε ύφεση.

Εκτός από την επιθετική στάση της FED, η οποία αυξάνει τα επιτόκια πολιτικής της με ταχύ ρυθμό, υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν αρνητικά τον κλάδο των μεταφορών. Στελέχη της αγοράς αναφέρουν ότι ο όγκος των αγαθών έχει μειωθεί σημαντικά, γεγονός που σε συνδυασμό με την παράλληλη αύξηση του κόστους οδηγεί σε συμπίεση των κερδών των εταιριών του κλάδου. Έτσι, οι εταιρίες εμφανίζουν πλεονάζουσα παραγωγική δυναμικότητα, καθώς η ζήτηση είναι μειωμένη.

Παρόμοια κατεύθυνση για την πορεία του κλάδου των μεταφορών υποδεικνύει και ο δείκτης Baltic Dry (BDI), ο οποίος είναι ένας δείκτης ναυτιλιακής δραστηριότητας στις 20 μεγαλύτερες εμπορικές διαδρομές του κόσμου. O BDI παρέχει μια σαφή εικόνα της παγκόσμιας ζήτησης για εμπορεύματα και πρώτες ύλες, καθώς η άνοδος του οφείλεται σε αυξημένη ζήτηση, ενώ η πτώση του σε μειωμένη. Ο BDI έχει υποχωρήσει σημαντικά από τα υψηλά επίπεδα του Οκτωβρίου του 2021 παρουσιάζοντας πτώση μεγαλύτερη του 60%. Πρόσφατα, μάλιστα έφτασε στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιούνιο του 2020.

Καταληκτικά, παρόλο που τα τέλη του καλοκαιριού ιστορικά αποτελούν περίοδο αιχμής για τις μεταφορές, στην περίοδο που διανύουμε δεν φαίνεται να ισχύει αυτό. Οι συνεχιζόμενες πληθωριστικές πιέσεις και η επιθετική στάση των κεντρικών τραπεζών οδηγούν σε μείωση της ζήτησης, γεγονός που σε συνδυασμό με τις διαταραχές και τα κολλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας, δημιουργεί προβλήματα στον κλάδο των μεταφορών και απειλεί την παγκόσμια οικονομία.

 

Δείτε τη διάρθρωση του δείκτη, εδώ. Παρακολουθείτε καθημερινά, την εξέλιξη του δείκτη, εδώ.

 

Επιμέλεια: Κώστας Καρατζάς

 

Το παρόν άρθρο, είναι τμήμα της ύλης του τεύχους 245 (Οκτώβριος 2022) του περιοδικού ΧΡΗΜΑ & ΑΓΟΡΑ. Δείτε τα πλήρη περιεχόμενα του τεύχους 245, εδώ.


Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text