Airbnb vs Booking Holdings

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Airbnb vs Booking Holdings

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Airbnb vs Booking Holdings

 

Το 2022 αποτέλεσε χρονιά ανάκαμψης για τα ταξίδια και τον τουρισμό διεθνώς. Καθώς άρθηκαν οι περιορισμοί που είχαν εφαρμοστεί για τον περιορισμό της πανδημίας, οι ταξιδιωτικές πτήσεις και η τουριστική κίνηση επέστρεψαν κοντά στα επίπεδα του 2019. Πολλοί ταξιδιωτικοί προορισμοί σημείωσαν επίπεδα ρεκόρ σε όρους κρατήσεων. Η βελτίωση της τουριστικής κίνησης είχε ως αποτέλεσμα την ενίσχυση των εσόδων και των κερδών των εταιριών ενοικίασης καταλυμάτων. Οι εταιρίες Booking Holdings και η Airbnb, οι οποίες κατατάσσονται μεταξύ των δημοφιλέστερων εταιριών του κλάδου, είδαν τα αποτελέσματα αυτής της ανάκαμψης να αποτυπώνονται στους ισολογισμού τους. Βέβαια, οι εξελίξεις του τρέχοντος έτους δεν εγγυώνται πως η αναπτυξιακή τάση του κλάδου θα συνεχιστεί και το 2023.

 

Οι εταιρίες Booking Holdings και Airbnb εντάσσονται στον ίδιο κλάδο, ωστόσο, οι δραστηριότητες τους δεν είναι πανομοιότυπες. Η Booking Holdings, στην οποία ανήκει η διάσημη πλατφόρμα booking.com, είναι το μεγαλύτερο ταξιδιωτικό γραφείο στον κόσμο -σε όρους κεφαλαιοποίησης- και προσφέρει μια ευρεία γκάμα υπηρεσιών εκτός της ενοικίασης καταλυμάτων,  που, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνουν την ενοικίαση αυτοκινήτων και την αγορά αεροπορικών εισιτηρίων. Ωστόσο, η Booking Holdings, σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία του τρίτου τριμήνου, παράγει το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων της από την ενοικίαση καταλυμάτων. Περίπου το 90% των εσόδων του τριμήνου και το 88% των εσόδων του εννιαμήνου προέρχονταν από τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες κρατήσεων καταλυμάτων.

 

Η Airbnb αποτελεί την δεύτερη μεγαλύτερη σε κεφαλαιοποίηση εταιρία του κλάδου των διαδικτυακών ταξιδιωτικών υπηρεσιών. Η εταιρία έχει την πρωτοκαθεδρία στο τμήμα των εναλλακτικών καταλυμάτων της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς. Η εταιρία εισήγαγε ένα διαφορετικό επιχειρηματικό μοντέλο στον κλάδο των διαδικτυακών κρατήσεων και για αυτό τον λόγο γνώρισε μεγάλη κάλυψη από τα ΜΜΕ. Μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας της, φέρνει σε επικοινωνία τον οικοδεσπότη/ιδιοκτήτη με τον πελάτη, ενώ είναι ταυτόχρονα υπεύθυνη για την διεκπεραίωση της διαδικασίας της κράτησης.

 

Τόσο η Airbnb, όσο και η Booking Holdings δραστηριοποιούνται σε έναν κλάδο, ο οποίος έχει σταθερή παρουσία στην διεθνή οικονομική σκηνή και θετικές μακροπρόθεσμες προοπτικές. Η διάδοση και η υιοθέτηση νέων τεχνολογιών και η επέκταση του εύρους των προσφερόμενων ταξιδιωτικών υπηρεσιών πιθανότατα θα αναδείξουν τον ηγέτη της αγοράς.

Η Booking Holdings έχει προς το παρόν ένα ισχυρό πλεονέκτημα έναντι των άλλων ανταγωνιστικών υπηρεσιών. Η εταιρία έχει ένα εδραιωμένο δίκτυο παροχής διαδικτυακών υπηρεσιών, με αποτέλεσμα να μπορεί να προσφέρει ένα ευρύ πακέτο κάλυψης πολλαπλών ταξιωτικών αναγκών. Διαθέτει  ολοκληρωμένο ταξιδιωτικό περιεχομένου και τα υψηλότερα επίπεδα επισκεψιμότητας διεθνώς.

 

Η Airbnb, από την άλλη πλευρά, έχει σταθερή ανταγωνιστική θέση, όμως δε δραστηριοποιείται στην παραδοσιακή αγορά των ξενοδοχείων. Αυτό μπορεί να θεωρηθεί ως ένα βασικό μειονέκτημα της εταιρίας, δεδομένων των κοινωνικών ανησυχιών που προκύπτουν γύρω από το ζήτημα της βραχυχρόνιας μίσθωσης καταλυμάτων. Η αγορά εναλλακτικών καταλυμάτων αντιμετώπισε παρατεταμένες αντιπαραθέσεις σχετικά τον αντίκτυπο του κλάδου στην κοινωνία (ποιότητα ζωής των κατοίκων), την ασφάλεια (συμμόρφωση με τους κώδικες) και τα οικονομικά (κόστος ζωής). Το νομικό ρίσκο που προκύπτει αποτελεί ένα σημαντικό κίνδυνο για την εταιρία, δεδομένου ότι η βραχυχρόνια μίσθωση κατοικιών αποτελεί την κύρια πηγή εσόδων της.

 

Κατά το προηγούμενο τρίμηνο και οι δύο εταιρίες σημείωσαν αύξηση των εσόδων, των κερδών τους και των EBITDA. Πιο συγκεκριμένα, για την Airbnb το τρίτο τρίμηνο του 2022 ήταν το πιο κερδοφόρο τρίμηνο στην ιστορία της. Τα έσοδά της αυξήθηκαν κατά 29%, από έτος σε έτος, στα 2,9 δισεκατομμύρια δολάρια. Τα καθαρά κέρδη της εταιρίας έφτασαν τα 1,2 δισεκατομμύρια δολάρια, καταγράφοντας ετήσια αύξηση 46% και τα προσαρμοσμένα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (adjusted EBITDA) ήταν 1,5 δισεκατομμύρια δολάρια, αυξημένα κατά 32% σε σχέση με πέρυσι.

Δείτε εδώ, στις σελίδες 5 έως 7 τα αποτελέσματα της Airbnb κατά το τρίτο τρίμηνο και εδώ, τα οικονομικά στοιχεία από το Yahoo Finance.

 

Η Booking Holdings σημείωσε εξίσου ισχυρές επιδόσεις με την ανταγωνίστριά της. Τα συνολικά έσοδα της Booking Holdings για το 3ο τρίμηνο του 2022 ήταν 6,1 δισεκατομμύρια δολάρια, αυξημένα κατά 29% από το τρίμηνο του προηγούμενου έτους. Τα καθαρά κέρδη αυξήθηκαν κατά 117% στα 1,7 δισεκατομμύρια δολάρια. Τέλος, τα προσαρμοσμένα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (adjusted EBITDA) ήταν 2,7 δισεκατομμύρια δολάρια -αύξηση 26% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου έτους.

Δείτε εδώ, στις σελίδες 4 έως 9 τα αποτελέσματα της Booking Holdings κατά το τρίτο τρίμηνο και εδώ, τα οικονομικά στοιχεία από το Yahoo Finance.

 

Χρηματιστηριακά, οι μετοχές των δύο εταιριών καταγράφουν πτώση από την αρχή του 2022. Πιο συγκεκριμένα, η μετοχή της Airbnb (εδώ) έχει μειωθεί κατά -48,64% και η μετοχή της Booking Holding (εδώ) κατά -16,00% . Η χρηματιστηριακή πορεία της Booking είναι περισσότερο “ώριμη” και η κίνησή της κατά το παρελθόν, ακολούθησε (με μεγαλύτερη επιθετικότητα) την πορεία των αμερικανικών δεικτών. Εκτιμούμε ότι το ίδιο θα κάνει και τώρα. Η πορεία της Arbnb είναι πιο πρόσφατη. Εισήλθε στην αγορά στα τέλη του 2020 και επηρεάστηκε από το φαινόμενο της “φούσκας” κατά το 2021. Σήμερα “πληρώνει” αυτό το παρελθόν. Το στοιχείο που θα βοηθήσει και τις δύο εταιρίες να σταθεροποιηθούν, πέραν από τη γενικότερη πορεία των αγορών, είναι η ανάπτυξή τους και οι σχέσεις Ρ/Ε.

Οι μετοχές δεν είναι φτηνές. Οι σχέσεις Ρ/Ε και των δύο κυμαίνεται γύρω από το 35,0, ενώ και οι δύο εταιρίες έχουν ξεφύγει από την εποχή των πολύ υψηλών ρυθμών αύξησης των μεγεθών τους. Παράλληλα, δε διανέμουν μέρισμα, κάτι που θεωρούμε λογικό για την Airbnb, ως νεότερη, αλλά καθόλου καλό για την Booking, η οποία έχει ήδη συμπληρώσει 23 χρόνια στη χρηματιστηριακή αγορά. Εν τούτοις, πρόκειται για “δημοφιλείς” εταιρίες, κάτι που τις βοηθά να επιλεγούν από επαγγελματίες ή ιδιώτες επενδυτές. Δείτε εδώ τη σύνθεση των ποσοστών διακράτησης για την Airbnb και εδώ για την Booking Holdings.

 

Καταληκτικά, η Airbnb και η Booking Holding αποτελούν τις ηγέτιδες εταιρίες του κλάδου των ηλεκτρονικών τουριστικών υπηρεσιών. Οι δραστηριότητές τους είναι μερικώς διαφοροποιημένες, όμως και οι δύο επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από το ύψος της τουριστικής κίνησης και των καταναλωτικών δαπανών. Οι δύο εταιρίες κατέγραψαν ισχυρές επιδόσεις κατά το τρίτο τρίμηνο του έτους, ωστόσο για να διατηρήσουν την κερδοφορία τους και να αντιστρέψουν την πτωτική τάση θα πρέπει να προσαρμόσουν την στρατηγική τους στις απαιτήσεις της εποχής.

 

Κώστας Καρατζάς

 

Το παρόν άρθρο, είναι τμήμα της ύλης του τεύχους 248 (Ιανουάριος 2023) του περιοδικού ΧΡΗΜΑ & ΑΓΟΡΑ. Δείτε τα πλήρη περιεχόμενα του τεύχους 248, εδώ.


Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text