Αρχική | Διάφορα | Τεύχη 2018-2023 (Νο 199 έως Νο 253) | Χ&Α - 250 | Πώς η τεχνολογική ανάπτυξη δημιουργεί νέες ευκαιρίες για τις εταιρίες;

Πώς η τεχνολογική ανάπτυξη δημιουργεί νέες ευκαιρίες για τις εταιρίες;

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Πώς η τεχνολογική ανάπτυξη δημιουργεί νέες ευκαιρίες για τις εταιρίες;

 

 

 

 

 

 

 

 

Πώς η τεχνολογική ανάπτυξη δημιουργεί νέες ευκαιρίες για τις εταιρίες;

 

Η ανάπτυξη της τεχνολογίας διαχρονικά αποτελούσε μια σημαντική δύναμη αλλαγής των οικονομιών και των κοινωνιών και αναδιανομής της κυριαρχίας στην παγκόσμια οικονομία. Οι τεχνολογικές εφευρέσεις και ανακαλύψεις του παρελθόντος μετέβαλαν δραστικά το οικονομικό περιβάλλον και επαναπροσδιόρισαν τις βασικές δυνάμεις και τα χαρακτηριστικά που καθιστούν μια εταιρία κυρίαρχη.

 

Ενδεικτική είναι η αλλαγή που συντελέστηκε στην αμερικανική χρηματιστηριακή αγορά όταν καθιερώθηκε η χρήση του διαδικτύου και δημιουργήθηκαν νέες καινοτόμες εφαρμογές. Στα τέλη της δεκαετίας του 1990, οι εταιρίες του τεχνολογικού κλάδου, όπως η Microsoft, η Intel κλπ, πήραν την θέση των παλαιών καθιερωμένων  (συνήθως βιομηχανικών) εταιριών και βρέθηκαν στην κορυφή της λίστας των μεγαλύτερων σε κεφαλαιοποίηση εταιριών. Η αλλαγή αυτή επαναλαμβάνεται μέσα στο χρόνο, ιδιαίτερα σε περιόδους εξάπλωσης νέων τεχνολογιών.

 

Ενά πολυσυζητημένο θέμα των ημερών μας είναι η επέκταση της τεχνητής νοημοσύνης (Artificial Intelligence - AI) στις διαδικτυακές μηχανές αναζήτησης. Τα ΜΜΕ κάνουν λόγο για τις AI εφαρμογές ChatGDP και Bard και πώς αυτές οι εφαρμογές μπορούν να αλλάξουν την καθημερινότητα των ανθρώπων.

 

Το ChatGDP, που υποστηρίζεται από την Microsoft, όπως και το Bard, της Google, είναι λογισμικά που ενσωματώνουν τεχνητή νοημοσύνη και μπορούν μέσω “συζητήσεων” με τον χρήστη να απαντήσουν σε ερωτήματα στιγμιαία, να συνθέσουν πληροφορίες και να γράψουν για πολύπλοκα θέματα. Η διάδοση του AI στις μηχανές αναζήτησης αποτελεί μια νέα τεχνολογική εξέλιξη, που πιθανότατα θα προκαλέσει αρκετές αλλαγές τόσο στην καθημερινότητα των ανθρώπων, όσο και στις σχέσεις λειτουργίας των εταιριών.

 

Βέβαια, η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης δεν περιορίζεται μόνο στις μηχανές αναζήτησης. Η τεχνητή νοημοσύνη έχει δυνατότητες εφαρμογής στις υπηρεσίες υγείας, στην εκπαίδευση, στα ηλεκτρικά οχήματα και σε πολλούς άλλους κλάδους. Η διάδοση αυτής της τεχνολογίας και η επέκταση των εφαρμογών της θα μπορούσε να αποτελέσει ένα σημείο αναφοράς για την οικονομία και για την κοινωνία. Όσο αναπτύσσονται νέες εφαρμογές και χρήσεις στον κλάδο της τεχνητής νοημοσύνης, τόσο πιθανότερο είναι να υπάρξουν ανακατατάξεις στον τεχνολογικό κλάδο, εξέλιξη που θα προκαλέσει ανακατατάξεις και στη χρηματιστηριακή κεφαλαιοποίηση των εταιριών.

 

Όπως έχουμε δει και στο παρελθόν, η τεχνολογική πρόοδος έχει συμβάλει στην ανακατάταξη της κεφαλαιοποίησης των “πολύτιμων” εταιριών. Τα παραδείγματα της Amazon, της Meta Platforms (πρώην Facebook) και της Alphabet (μητρική εταιρία της Google) είναι ενδεικτικά της παράνω κατάστασης. Η εταιρίες αυτές, μέσω της χρήσης νέων τεχνολογιών και της διάδοσης νέων προϊόντων και υπηρεσιών κατάφεραν να αποκτήσουν ηγετική θέση στον τομέα δραστηριοποίησης τους. Δημιούργησαν νέες ανάγκες, μέσω της διάδοσης των προϊόντων τους, οι οποίες αξιολογήθηκαν από τους επενδυτές και τους καταναλωτές ως βασικές και υψηλής σημαντικότητας.

 

Ωστόσο, αξίζει να τονιστεί ότι δεν είναι πάντα οι εταιρίες που συστήνουν μια νέα τεχνολογία, αυτές που τελικά επικρατούν στην αγορά. Η Facebook δεν ήταν η πρώτη εταιρία που δραστηριοποιήθηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Πριν από αυτήν υπάρχει άλλες εταιρίες όπου είχαν υψηλότατα μερίδια αγοράς, ωστόσο η εταιρία αυτή κατάφερε να επικρατήσει έναντι των άλλων και λάβει το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς. Παρόμοια ήταν η εξέλιξη και της Amazon στον τομέα των λιανικών πωλήσεων, αλλά και της Google στις μηχανές αναζήτησης.

 

Γίνεται αντιληπτό ότι, η εξέλιξη της τεχνολογίας θα δημιουργήσει νέες ευκαιρίες και προϊόντα που, σήμερα, δε μπορούμε ακόμη να φανταστούμε. Ίσως, αυτή τη στιγμή, σε κάποιο μικρό γραφείο ή σε κάποιο γκαράζ, στις ΗΠΑ ή σε κάποια άλλη γωνιά του κόσμου, μια ομάδα “ονειροπόλων” νέων, υλοποιεί και σχεδιάζει μια ιδέα, που θα καταλήξει να γίνει ένα σημαντικό προϊόν, που θα “σημαδέψει” τις εποχές που έρχονται. Άλλωστε, έτσι συμβαίνει πάντα στην ιστορία εξέλιξης και προόδου της ανθρωπότητας. Οι ευκαιρίες για την ανάπτυξη νέων προϊόντων και το “ξεπέταγμα” νέων εταιριών, που θα κατακτήσουν τον κόσμο και τις χρηματιστηριακές αγορές, θα υπάρχουν πάντα. Σε μας μένει, να τις ανακαλύψουμε και να συμμεριστούμε το όραμά τους. Όταν αυτό το κάνουμε με επιτυχία, η ανταμοιβή είναι πολύ μεγάλη.

 

Κώστας Καρατζάς

 

Το παρόν άρθρο, είναι τμήμα της ύλης του τεύχους 250 (Μάρτιος 2023) του περιοδικού ΧΡΗΜΑ & ΑΓΟΡΑ. Δείτε τα πλήρη περιεχόμενα του τεύχους 250, εδώ.


Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text