Αρχική | Διάφορα | Τεύχη 2018-2023 (Νο 199 έως Νο 253) | Χ&Α - 251 | ΑΚΤΩΡ - ΙΝΤΡΑΚΑΤ: Εξαγορά της ΑΚΤΩΡ: Αποτελεί μια σώφρονα επενδυτική κίνηση;

ΑΚΤΩΡ - ΙΝΤΡΑΚΑΤ: Εξαγορά της ΑΚΤΩΡ: Αποτελεί μια σώφρονα επενδυτική κίνηση;

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
ΑΚΤΩΡ - ΙΝΤΡΑΚΑΤ: Εξαγορά της ΑΚΤΩΡ: Αποτελεί μια σώφρονα επενδυτική κίνηση;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΑΚΤΩΡ - ΙΝΤΡΑΚΑΤ

 

Εξαγορά της ΑΚΤΩΡ: Αποτελεί μια σώφρονα επενδυτική κίνηση;

 

Η λύση που αναζήτησε -και που τελικά ακολούθησε- η διοίκηση του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ, απέναντι στα χρόνια προβλήματα (οικονομικής φύσης, αλλά και συνύπαρξης των βασικών μετόχων του), ήταν αυτός της σταδιακής αποεπένδυσης, με στόχο να περισωθεί, ό,τι θα μπορούσε να περισωθεί.

Το 2022, αποεπένδυσε από τον κλάδο των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (πουλήθηκε στην Motor Oil), αφού ο συγκεκριμένος κλάδος ήταν αυτός που θα μπορούσε -λόγω συγκυριών- να πουληθεί ευκολότερα. Τις μέρες αυτές, συμφωνήθηκε η πώληση της ΑΚΤΩΡ (τομέας κατασκευών), στον Όμιλο Intrakat έναντι τιμήματος -περίπου- € 215 εκατομμυρίων.

 

Στο “αφιέρωμα” που δημοσιεύσαμε για τον κλάδο των κατασκευαστικών εταιριών πριν μερικούς μήνες (τεύχος 248, Ιανουάριος 2023), αναφερθήκαμε σε ένα “ειδικό ρίσκο” που υπάρχει σ’ αυτόν τον κλάδο και σημειώναμε ότι, όπως έχει αποδειχθεί από την ελληνική οικονομική ιστορία (εκτιμούμε ότι αντίστοιχη είναι και η κατάσταση σε διεθνές επίπεδο), οι κατασκευαστικές εταιρίες δεν έχουν μεγάλο χρονικό μέσο όρο επιβίωσης. Και αυτό συμβαίνει για διάφορους λόγους: Είναι κλάδος που συντίθεται από προσωποπαγείς εταιρίες (αφού σε χώρες με χαμηλή θεσμική επάρκεια, ο κλάδος βιώνει καταστάσεις “διαπλοκής”), απαιτεί υψηλές επενδύσεις με χαμηλό ποσοστό χρήσης του πάγιου εξοπλισμού, η κατασκευαστική δραστηριότητα έχει μεγάλες διακυμάνσεις και -πολύ συχνά- έχει

μικρά περιθώρια κέρδους. Αντίθετα απ’ ότι συμβαίνει με μια μεγάλη βιομηχανία, οι κατασκευαστικές εταιρίες ή όμιλοι, εμφανίζονται στο επιχειρηματικό -και το χρηματιστηριακό- στερέωμα, ως “διάττοντες αστέρες”, πρωταγωνιστούν και λάμπουν για ένα διάστημα, ενώ στη συνέχεια, εισέρχονται σε φάση προβλημάτων.

 

Με την ολοκλήρωση της πώλησης του ΑΚΤΩΡ, οι δραστηριότητες του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ, θα είναι οι Παραχωρήσεις, το Περιβάλλον (διαχείριση αποβλήτων, αξιοποίηση βιοαερίου, ανακυκλωση) και η ανάπτυξη ακινήτων (μέσω της θυγατρικής Reds).

Μέχρι πρότινος (το 2021), η διάρθρωση των πωλήσεων του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ήταν ως εξής: Κατασκευές (50,5% των συνολικών εσόδων), Παραχωρήσεις (25,5%), ΑΠΕ (11,5%),  Περιβάλλον (12,6%), Ανάπτυξη Ακινήτων και λοιπές δραστηριότητες (0,9%).

Εξετάζοντας την διάρθρωση των πωλήσεων, από το 2015 μέχρι σήμερα, παρατηρούμε ότι ο τομέας των κατασκευών μέχρι το 2017, ήταν η κύρια πηγή εσόδων καθώς αποτελούσε το 80% του κύκλου εργασιών. Έκτοτε η συμβολή του, σταδιακά υποχώρησε “δίνοντας χώρο” στις παραχωρήσεις. Δείτε εδώ, πίνακα με την εξέλιξη της διάρθρωσης των πωλήσεων.

Ο κλάδος των κατασκευών, ήταν ο κύριος παράγοντας, που ο Όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ εμφάνιζε ζημιογόνες χρήσης όλο αυτό το διάστημα και αυτό διότι, η διοίκηση της ΑΚΤΩΡ, διεύρυνε ανεπιτυχώς τις δραστηριότητες της, στις διεθνείς αγορές αναλαμβάνοντας έργα με μικρά περιθώρια κέρδους.

 

Εντούτοις, η διοίκηση της ΑΚΤΩΡ, προκειμένου να περιορίσει τις ζημίες, προχώρησε στην μείωση των δραστηριοτήτων της στο εξωτερικό, αποχωρώντας από ζημιογόνες δραστηριότητες. Πλέον, δίνει έμφαση στην Ελλάδα και στην αγορά της Ρουμανίας. Ακολούθησε μέτρα εντατικότερης και αποτελεσματικότερης διαχείρισης των ταμειακών διαθεσίμων και επαναπροσδιόρισε (ειδικά το 2022) το πρόγραμμα εκτέλεσης εργασιών των υφιστάμενων έργων, με σκοπό την μείωση της επίδρασης των αυξήσεων των τιμών σε υλικά και ενέργεια. Σημειώνεται ότι το 2021, πραγματοποιήθηκε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους, € 98,6 εκατομμυρίων, για την βελτίωση της ρευστότητας του ΑΚΤΩΡ (το 2020 η ΑΚΤΩΡ, εμφάνισε αρνητικά Ίδια Κεφάλαια ύψους € 91,2 εκατομμυρίων). Δείτε εδώ αναλυτικό πίνακα με τα μεγέθη της ΑΚΤΩΡ.

 

Η ΙΝΤΡΑΚΑΤ, η οποία εξαγοράζει την ΑΚΤΩΡ, ήταν μία επίσης ζημιογόνα εταιρία, η οποία, κατά τη διάρκεια του 2022 πραγματοποίησε δύο αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου (μια ύψους € 51,3 εκατομμυρίων και η πιο πρόσφατη ύψους € 100 εκατ.) για την χρηματοδότηση του τομέα των ΑΠΕ, των έργων ΣΔΙΤ και κυρίως του κατασκευαστικού τομέα. Διαβάστε εκτενέστερο μας άρθρα για την εξέλιξη της Intrakat, εδώ.

Στο εννεάμηνο 2022, η Intrakat εφάνισε κύκλο εργασιών ύψους € 148,3 εκατομμυρίων και ζημίες (EBITDA) ύψους € 3,3 εκατομμυρίων. Το ανεκτέλεστο του Ομίλου, την 30/9/2022, ήταν € 1,2 δισεκατομμύρια.

 

Με την εξαγορά των € 215 εκατομμυρίων, η Intrakat αποκτά ανεκτέλεστο υπόλοιπο ύψους € 2,7 δισεκατομμυρίων και μια εταιρία που έχει κύκλο εργασιών € 463 εκατομμύρια (2021) και ζημιές € 79,5 εκατομμυρίων. Σημειώνεται ότι οι ζημιές (EBITDA) του κατασκευαστικού κλάδου, του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ, στο εννεάμηνο ήταν οριακές (μόλις χίλια ευρώ). Τα Ίδια Κεφάλαια της ΑΚΤΩΡ, είναι € 96,4 εκατομμύρια, ο δανεισμός της είναι € 75,6 εκατ. (σημαντικά βελτιωμένος σε σχέση με τα προηγούμενα έτη) και τα ταμειακά διαθέσιμα είναι € 58,7 εκατομμύρια.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, τα € 100 εκατ. θα λάβει ο Όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ για την πώληση του 100% της ΑΚΤΩΡ και τα υπόλοιπα € 115 εκατ.  θα αφορούν σε ανάληψη δανείων εκ μέρους της Intrakat, εδώ.

 

Με την ολοκλήρωση της εξαγοράς, η Intrakat, θα είναι η δεύτερη μεγαλύτερη κατασκευαστική εταιρία στην Ελλάδα, σε μια περίοδο όπου ο κατασκευαστικό κλάδος, έχει επανέλθει. Ωστόσο, το επενδυτικό κοινό φαίνεται να μην ενθουσιάστηκε ιδιαίτερα. Η μετοχή το τελευταίο διάστημα κινείται στο εύρος μεταξύ του € 1,5 έως € 1,6, με το υψηλό του έτους να είναι το € 1,78 (13/2/2023).

 

Σε προηγούμενα σχόλια, υπήρξαμε θετικοί για την Intrakat -και εξακολουθούμε να είμαστε. Όμως, μας προβληματίζει, η εξαγορά της ΑΚΤΩΡ και οι προβληματισμοί που έχουμε, ίσως να είναι οι ίδιοι με τους προβληματισμούς που εκδήλωσε η ίδια η χρηματιστηριακή αγορά, μέσα από την όχι ενθουσιώδη αντίδρασή της, μετά την ανακοίνωση της συμφωνίας. Η αγορά, επιφυλάσσεται για τους αντικειμενικούς λόγους της εξαγοράς (αποτελεί μία σώφρονα επενδυτική κίνηση, ή τελικά μια πράξη ικανοποίησης κάποιων βασικών μετόχων;) και φοβάται τα προβλήματα που, ενδεχομένως, “σέρνει” μαζί της η ΑΚΤΩΡ. Ο χρόνος θα δείξει.

 

Το παρόν άρθρο, είναι τμήμα της ύλης του τεύχους 251 (Απρίλιος 2023) του περιοδικού ΧΡΗΜΑ & ΑΓΟΡΑ. Δείτε τα πλήρη περιεχόμενα του τεύχους 251, εδώ.


Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text