Αρχική | Διάφορα | Τεύχη 2018-2023 (Νο 199 έως Νο 253) | Χ&Α - 252 | Οι “τιμές στόχοι”: Η χρησιμότητά τους και τα σημεία προσοχής

Οι “τιμές στόχοι”: Η χρησιμότητά τους και τα σημεία προσοχής

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Οι “τιμές στόχοι”: Η χρησιμότητά τους και τα σημεία προσοχής

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Οι “τιμές στόχοι”: Η χρησιμότητά τους και τα σημεία προσοχής

 

Κατά τα τελευταία χρόνια, οι “τιμές στόχοι” που εκδίδουν οι διάφοροι επενδυτικοί οίκοι ή χρηματιστηριακές εταιρίες -και που αναδημοσιεύουν τα χρηματιστηριακά έντυπα και sites- έχουν γίνει ένα βασικό εργαλείο στη λειτουργία της χρηματιστηριακής αγοράς.

Εκ πρώτης όψεως, παρέχουν πληροφόρηση για την πορεία των θεμελιωδών μεγεθών μιας εταιρίας και την εκτίμησή τους για την πορεία της μετοχής τους. Όμως, πίσω απ’ αυτή τη φαινομενική λειτουργία, υπάρχει ένας μηχανισμός δημιουργίας εντυπώσεων, ο οποίος δε λειτουργεί πάντα προς το συμφέρον του επενδυτή. Αυτό θα το εξετάσουμε παρακάτω.

 

Οι περισσότερες αναλύσεις που κυκλοφορούν δημόσια (επειδή υπάρχει και ένας μεγάλος όγκος αναλύσεων, οι οποίες δε δημοσιεύονται και ούτε διαρρέουν) αφορούν στις εταιρίες μεγάλης ή μεσαίας κεφαλαιοποίηση, οι οποίες συμμετέχουν σε κάποιον από τους βασικούς δείκτες της αγοράς (FTSE Large Cap ή FTSE Mid Cap), χωρίς βέβαια να αποκλείονται και αναλύσεις εταιριών μικρότερου μεγέθους.

Η πλειοψηφία των αναλύσεων εκδίδονται από επενδυτικούς οίκους του εξωτερικού, οι οποίες “διαχέονται” στα ελληνικά κανάλια διανομής, μέσω συνεργατών τους. Εκδίδονται όμως και από ελληνικούς επενδυτικούς οίκους ή χρηματιστηριακές εταιρίες. Υπάρχει διαφορά;

Συχνά υπάρχει και έχει σημασία. Όταν μία ανάλυση εκδίδεται από επενδυτικό οίκο, τότε, η πιθανότητα να είναι πετυχημένη (στην πρόβλεψη της τιμής στόχου) είναι αυξημένη, αφού συνήθως, αυτές χρησιμοποιούνται ως “τεκμηρίωση” για τους πελάτες τα κεφάλαια των οποίων έχουν υπό διαχείριση. Όταν όμως εκδίδεται από χρηματιστηριακή εταιρία, τότε, συχνά αυτές εκδίδονται με τη μεσολάβηση (ή και την παραγγελία) των βασικών μετόχων των εταιριών και ως σκοπό έχουν τη διασπορά μετοχών τους στην επενδυτική αγορά. Για τις αναλύσεις αυτής της κατηγορίας, θα πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί.

 

Πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί με τις τιμές στόχους. Η ύπαρξή τους, είναι χρήσιμη και παίζει ένα ρόλο στην αγορά. Δείχνουν το γενικότερο αίσθημα για μια μετοχή και την αναμενόμενη τάση. Όμως, οι τιμές που δημοσιεύονται δεν αποτελούν ούτε “προφητεία”, αλλά ούτε και συνιστούν “πανάκεια”. Θα πρέπει να έχουμε αίσθηση το σημείο που βρισκόμαστε επί του “μακροχρόνιου κύκλου” της αγοράς. Αυτό, επειδή, όπως θα δούμε κάποια στιγμή, ο όλος “μηχανισμός” των τιμών στόχων, λειτουργεί με αρκετή καθυστέρηση -η οποία, σε κάποιες κρίσιμες φάσεις μπορεί να αποβεί μοιραία.

Δηλαδή, δεν έρχονται για να προειδοποιήσουν για κάτι που θα συμβεί στην αγορά ή σε μία εταιρία. Εμφανίζονται όταν, η αγορά έχει πάρει την πορεία της και όταν η πορεία της εταιρίας που εξετάζουν, είναι πλέον έκδηλη.

 

Ας δούμε μερικές παρατηρήσεις:

 

α) Οι φορείς, προχωρούν στην έκδοση "τιμών στόχων", συνήθως με καθυστέρηση και αφού έχει ξεκινήσει η ανοδική κίνηση μιας αγοράς ή μιας μετοχής.

β) Οι φορείς συνήθως ακολουθούν "αγελαία" συμπεριφορά. Δηλαδή, κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση. Σπάνια θα δούμε μία πρόταση που να ξεχωρίζει από τις άλλες.

γ) Οι φορείς αντιδρούν με καθυστέρηση. Για παράδειγμα, δεν επέδειξαν καμία επιφύλαξη κατά το β' δεκαπενθήμερο του Απριλίου, όταν έγινε σαφές ότι η αγορά εισερχόταν στις "προεκλογικές" αμφισβητήσεις και επιφυλάξεις.

δ) Οι τιμές στόχοι, συνήθως δεν αναφέρονται σε κάποιο χρονικό διάστημα, αλλά εκδίδονται χωρίς πρόβλεψη χρόνου.

ε) Ποτέ δε θα δείτε μία επεξηγηματική παρατήρηση για μία "τιμή στόχο" που έχει αποτύχει παταγωδώς.

στ) Βασικός παράγοντας για την επιτυχία ενός επενδυτή, είναι η φάση που διανύει η αγορά. Στη συγκεκριμένη φάση, δύσκολα θα μπορούσε κάποιος να υποστεί απώλειες επειδή ακολουθεί τις προτάσεις των επενδυτικών οίκων, ή των δημοσιευμένων αναλύσεων, γενικότερα.

ζ) Η κρίσιμη φάση, θα είναι όταν η αγορά θα αρχίσει να “γυρίζει”. Αυτό δε θα γίνει άμεσα αντιληπτό από τους οίκους, ή και αν γίνει, δε θα εκφραστεί άμεσα μέσω των αναλύσεών τους. Οι επενδυτικοί οίκοι, έχουν ένα πολύ “φτωχό” ιστορικό, στο timing της αγοράς.

η) Να μην αποδεχόμαστε άκριτα ό,τι διαβάζουμε. Στο συγκεκριμένο χώρο, το κέρδος του ενός, είναι η ζημιά του άλλου.

 

Μπορείτε να βλέπετε τους πίνακες με τις “τιμές στόχους”, εδώ: α) Ταξινομημένες με βάση την ημερομηνία έκδοσης και καταχώρησής τους, από μας, εδώ. β) Ταξινομημένες με βάση την εταιρία που αφορούν, εδώ. γ) Ταξινομημένες με βάση τον εκδότη, εδώ.

 

Το παρόν άρθρο, είναι τμήμα της ύλης του τεύχους 252 (Μάιος 2023) του περιοδικού ΧΡΗΜΑ & ΑΓΟΡΑ. Δείτε τα πλήρη περιεχόμενα του τεύχους 252, εδώ.


Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text