Αρχική | Εταιρίες | Εισηγμένες Εταιρίες | Η επόμενη μέρα για το "Ελ. Βενιζέλος"

Η επόμενη μέρα για το "Ελ. Βενιζέλος"

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font
Η επόμενη μέρα για το "Ελ. Βενιζέλος"

Μέρα-ορόσημο τόσο για την πορεία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών όσο και για το Ελληνικό Χρηματιστήριο υπήρξε η 7η Φεβρουαρίου, καθώς στις 10.30 το πρωί ξεκίνησε η διαπραγμάτευση των μετοχών, παρουσία του διευθύνοντος συμβούλου του ΔΑΑ, Γιάννη Παράσχη, του υπουργού Εθνικής Οικονομίας, Κωστή Χατζηδάκη, και του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα.

"Η εισαγωγή του "Ελ. Βενιζέλος” σηματοδοτεί μια κομβική εξέλιξη για το Ελληνικό Χρηματιστήριο, δίνοντας παράλληλα ένα εμφατικό μήνυμα για την επενδυτική δυναμική της χώρας", σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος του Χ.Α., Γιάννος Κοντόπουλος, και συνέχισε λέγοντας: "Επιπλέον εγκαινιάζει την έναρξη των δημόσιων προσφορών πανευρωπαϊκά για το 2024, καθώς πρόκειται για την πρώτη δημόσια προσφορά που διενεργήθηκε στην Ευρώπη φέτος".

"Υποδεχόμαστε σήμερα μια εταιρεία με κεφαλαιοποίηση 2,5 δισ. ευρώ, η δημόσια προσφορά της οποίας σημείωσε υπερκάλυψη-ρεκόρ κατά 12 φορές. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη δημόσια προσφορά που πραγματοποιήθηκε μέσω χρηματιστηρίου τα τελευταία 18 χρόνια, και το ιστορικό επενδυτικό ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε θα επιτρέψει στην εταιρεία να περάσει στην επόμενη φάση ανάπτυξής της, λειτουργώντας ταυτόχρονα ως πυλώνας ανάπτυξης του τουρισμού, που αποτελεί τη βαριά βιομηχανία της χώρας μας".

Από την πλευρά του, ο κ. Παράσχης μίλησε για μια στιγμή για την οποία όλοι οι εμπλεκόμενοι εργάστηκαν σκληρά όλο το προηγούμενο διάστημα. "Από σήμερα οι μετοχές του ΔΑΑ βρίσκονται στη διάθεση του επενδυτικού κοινού και μαζί με αυτές ολοκληρώνεται μια Δημόσια Προσφορά - ορόσημο για την ελληνική αγορά", τόνισε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΑ.

Η επιβατική κίνηση

Σε κάθε περίπτωση πάντως, εκτός από τη συγκυρία της δημόσιας εγγραφής, τα μέχρι στιγμής μηνύματα συγκλίνουν σε ακόμα μία θετική πορεία για το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας. Συγκεκριμένα, η απογείωση της επιβατικής κίνησης συνεχίστηκε και τον Ιανουάριο για το "Ελ. Βενιζέλος". Διατηρώντας τη δυναμική της περσινής χρονιάς, ο αριθμός των επιβατών που διακινήθηκαν στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών κατά τον πρώτο μήνα του έτους παρέμεινε σε μονοπάτι ανόδου. Παρά το γεγονός ότι διανύουμε τη χειμερινή περίοδο, η οποία συγκαταλέγεται παραδοσιακά ανάμεσα στις πιο αδύναμες του έτους, ωστόσο η ζήτηση για ταξίδι τόσο για αναψυχή όσο και για επαγγελματικούς λόγους παραμένει σε υψηλά επίπεδα.

Πιο αναλυτικά, ο συνολικός αριθμός των διακινηθέντων επιβατών τον Ιανουάριο ανήλθε σε 1,602 εκατ., έναντι 1,447 εκατ. τον αντίστοιχο μήνα του 2023, σημειώνοντας αύξηση 10,7%. Η μεγάλη πλειονότητα προήλθε από το δίκτυο εξωτερικού, με την επιβατική κίνηση να φτάνει τα 1,116 εκατ., από 989.806 πέρυσι, ενισχυμένη κατά 12,8%. Άνοδο 6,2% κατέγραψε και ο αριθμός των διακινηθέντων επιβατών στο δίκτυο εσωτερικού, ο οποίος ανήλθε σε 486.140, έναντι 457.741 το 2023.

Θυμίζουμε ότι για το σύνολο του 2023 ο αριθμός των διακινηθέντων επιβατών ξεπέρασε τα 28 εκατ., προσεγγίζοντας το ταβάνι της δυναμικότητας του αεροδρομίου. Τη μερίδα του λέοντος κατέλαβαν οι διεθνείς επιβάτες, οι οποίοι ανήλθαν σε 19,391 εκατ., από 15,342 που είχαν φτάσει το αντίστοιχο προηγούμενο διάστημα, σημειώνοντας άνοδο 26,4% και 8,8% σε σχέση με το 2022 και το 2019 αντίστοιχα.

Η είσοδος στο Ελληνικό Χρηματιστήριο, η οποία επιτεύχθηκε έπειτα από πυρετώδεις προετοιμασίες, που διήρκεσαν περίπου έναν χρόνο, συνοδεύεται και από ένα πλάνο επενδύσεων, το οποίο αποσκοπεί στη σταδιακή αύξηση της δυναμικότητας του διεθνούς αερολιμένα, με απώτερο σκοπό τη δυνατότητα εξυπηρέτησης 50 εκατ. επιβατών σε ετήσια βάση μέχρι το 2045. Πρόκειται για ένα επενδυτικό πρόγραμμα το οποίο θα υπερβεί τα 1,3 δισ. ευρώ και θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις.

Το επενδυτικό πλάνο

Η πρώτη φάση θα αυξήσει τη χωρητικότητα του αεροδρομίου από 26 σε 33 εκατ. επιβάτες ανά έτος και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την επέκταση του κτιρίου του κεντρικού τερματικού σταθμού κατά περίπου 81.000 τετραγωνικά μέτρα, την ανάπτυξη 32 σημείων στάθμευσης αεροσκαφών με σχετικούς διαδρόμους, ένα νέο τερματικό VIP και την επέκταση του κυκλοφοριακού συστήματος, καθώς και την κατασκευή νέου πολυώροφου πάρκινγκ.

Οι εργασίες αυτής της φάσης αναμένεται να ξεκινήσουν στα τέλη του 2024 ή στις αρχές του 2025 και να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2028, ενώ το κόστος της εν λόγω επένδυσης υπολογίζεται ότι θα ανέλθει στο ποσό των 650 εκατ. ευρώ (με βάση τις τιμές του 2022).

Η δεύτερη φάση, η οποία θα ενεργοποιηθεί μόλις η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο υπερβεί τους 29,7 εκατ. επιβάτες ετησίως, θα αυξήσει τη χωρητικότητα του αεροδρομίου στους 40 εκατομμύρια επιβάτες ανά έτος και περιλαμβάνει την περαιτέρω επέκταση των κτιριακών εγκαταστάσεων του κεντρικού τερματικού σταθμού με την κατασκευή επιπλέον gates, καθώς και την επέκταση των χώρων check-in και των εμπορικών καταστημάτων, την κατασκευή νέων διαδρόμων τροχοδρόμησης, επέκταση των χώρων υποστήριξης εδάφους, νέα γέφυρα εξυπηρέτησης και νέα γέφυρα ταξί. Με βάση την τρέχουσα πρόβλεψη κίνησης, αυτή η φάση εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2030 και αναμένεται να απαιτηθούν κεφάλαια άνω των 700 εκατ. ευρώ.

Η τρίτη φάση, η οποία θα ενεργοποιηθεί μόλις η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο υπερβεί τους 36 εκατομμύρια επιβάτες τον χρόνο, θα αυξήσει τη χωρητικότητα του αεροδρομίου στους 50 εκατομμύρια επιβάτες ανά έτος και περιλαμβάνει την ανάπτυξη ενός δεύτερου τερματικού σταθμού και τη συνέχιση των εργασιών για την ανάπτυξη των νέων διαδρόμων τροχοδρόμησης, καθώς και την ολοκλήρωση του νέου πολυώροφου πάρκινγκ. Αυτή η φάση εκτιμάται επί του παρόντος να ολοκληρωθεί έως το 2045.

Να σημειωθεί ότι οι λειτουργικές επιδόσεις, καθώς και η οικονομική θέση του αεροδρομίου της Αθήνας, συγκεντρώνονται σε τρεις αεροπορικές εταιρείες. Πιο συγκεκριμένα, η Aegean Airlines, συμπεριλαμβανομένης της θυγατρικής της Olympic Air, η Sky express και η Ryanair αντιπροσώπευσαν περίπου το 63% της συνολικής κίνησης στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας το 2022 και το 62,5% για το εννεάμηνο του 2023.

Ματίνα Χαρκοφτάκη

Πηγή: capital.gr

Διαβάστε το άρθρο από την πηγή

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text