Αρχική | Οικονομία | Ελληνική Οικονομία | Τα μεγάλα deals στον κλάδο των τροφίμων που άλλαξαν την αγορά

Τα μεγάλα deals στον κλάδο των τροφίμων που άλλαξαν την αγορά

Μέγεθος γραμμάτων: Decrease font Enlarge font

Βρισκόμαστε αισίως, στο κλείσιμο του πρώτου τετραμήνου του 2022, έχοντας διανύσει από την αρχή του χρόνου μια περίοδο που στιγματίστηκε και εξακολουθεί να στιγματίζεται από την άνοδο του πληθωρισμού, την ακρίβεια και τις ελλείψεις σε βασικά είδη διατροφής την εκρηκτική άνοδο του ενεργειακού κόστους που δημιουργεί προβλήματα τόσο στους καταναλωτές όσο και στις επιχειρήσεις αλλά και από τον πόλεμο που ξέσπασε στην Ουκρανία, του οποίου οι οικονομικές συνέπειες, σύμφωνα με το ΔΝΤ θα επηρεάσουν πολλές οικονομίες, παγκόσμια, σε βάθος χρόνου.

Μία περίοδος, δηλαδή, αρνητική για την αγορά, η οποία προσπαθεί αφενός να συνέλθει από τις επιπτώσεις της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων και αφετέρου να προσαρμοσθεί στα νέα δεδομένα.

Παρόλα αυτά, αυτή τη δύσκολη περίοδο, από την αρχή του χρόνου ως σήμερα, στο τομέα των τροφίμων έχουν πραγματοποιηθεί πολλά μεγάλα deals, τα οποία αφορούν εξαγορές ή και συνεργασίες, πολλές από τις οποίες τάραξαν τα νερά αλλά και άλλαξαν ή αλλάζουν την αγορά.

Με το ξεκίνημα του νέου χρόνου, στις αρχές, δηλαδή του Ιανουαρίου του 2022 ο επιχειρηματίας Σπύρος Θεοδωρόπουλος, ολοκλήρωσε την διαδικασία της μεταβίβασης της Chipita Global στη Mondelez International και ταυτόχρονα απέκτησε τον απόλυτο έλεγχο της αλλαντοβιομηχανίας Π. Γ. Νίκας.

Αναδιάρθρωση και εξελίξεις στη γαλακτοβιομηχανία

Το δεύτερο μεγάλο deal που εγκρίθηκε μέσα στους πρώτο τετράμηνο του 2022 αφορά τον κλάδο της γαλακτοβιομηχανίας, έναν κλάδο με μεγάλη κινητικότητα τους τελευταίους μήνες, ο οποίος οδηγεί σε αναδιάρθρωση αλλά και των συσχετισμών μεταξύ των παικτών.

Περί τα μέσα του Φεβρουαρίου , η Επιτροπή Ανταγωνισμού ενέκρινε την εξαγορά της εταιρείας εισαγωγής γάλακτος και τυροκομικών προϊόντων «Δανιήλ Σ Γκατένιο & Υιος ΑΕ» από τη γαλακτοβιομηχανία ΔΕΛΤΑ, η οποία ανήκει στο Fund CVC το οποίο ελέγχει και την γαλακτοβιομηχανία Δωδώνη.

Μάλιστα η απόκτηση από το επενδυτικό fund CVC και του ελέγχου της γαλακτοβιομηχανίας Δωδώνη, μετά την ΔΕΛΤΑ δημιουργεί νέες προοπτικές και για τις δύο εταιρείες και αναμένεται να αναδιαμορφώσει το τοπίο στον κλάδο της γαλακτοβιομηχανίας.

Περίπου στο ίδιο διάστημα έγινε γνωστή και η πρόθεση του επιχειρηματία Σπύρου Θεοδωρόπουλου να εξαγοράσει την σοκολατοβιομηχανία ΙΟΝ. Δεν είναι λίγοι οι αναλυτές που έκριναν αυτή την κίνηση ως άσκοπη, καθώς εδώ και δεκαετίες ήταν γνωστό ότι η ΙΟΝ δεν εξαγοράζεται. Μάλιστα, ως χαρακτηριστικό παράδειγμα αναφέρεται η περίπτωση της εκχώρησης το 1988 στην Kraft Jacobs του 24% των μετοχών της, το οποίο μετά από 10 χρόνια, περίπου, στα τέλη της δεκαετίας του ’90 επαναγοράστηκε από τον ιδρυτή και βασικό μέτοχο, τότε της εταιρείας Γιάννη Κωτσιόπουλο.

Παρόλα αυτά ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος έκλεισε τη συμφωνία για εξαγορά, αρχικά του 45% της σχεδόν αιωνόβιας, αμιγώς ελληνικής σοκολατοβιομηχανίας με την ολοκλήρωση της συμφωνίας να αναμένεται τον προσεχή Ιούνιο. Η ολοκλήρωση της συμφωνίας θα περιλαμβάνει ένα επιπλέον την παραχώρηση στον Σπύρο Θεοδωρόπουλο ένα επιπλέον ποσοστό 30%. Συνεπώς ο Mr. Chipita θα κατέχει πλέον το 75% της ΙΟΝ, καταβάλλοντας το ποσόν των 180 εκατ. Ευρώ, με δεδομένο ότι η συνολική αποτίμηση της σοκολατοβιομηχανίας ήταν 240 εκατ. ευρώ.

Πριν κλείσει η συμφωνία με την ΙΟΝ και επίσημα, ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος προέβη σε δύο ακόμη εξαγορές. Αυτή του πλειοψηφικού ποσοστού της βιομηχανίας Ελληνικοί Χυμοί με έδρα τη Λάρισα σε συνέργεια με το fund EOS Capital Partners, και τις βορειοελλαδίτικες βιομηχανίες Έδεσμα και Αμβροσία. Η πρώτη παράγει αλλαντικά, τυροκομικά και έτοιμα φαγητά και η δεύτερη έτοιμες σαλάτες.

Σε ό,τι αφορά τον κλάδο της οινοποιίας εξελίξεις υπήρξαν στο θέμα της εισηγμένης στο ΧΑ Μπουτάρης. Η Premia Properties από κοινού με τον βασικό της μέτοχο, την Sterner Stenhus κατέληξαν σε συμφωνία τόσο με τους πιστωτές όσο και με την εταιρεία. Στο πλαίσιο της συμφωνίας αυτής η Premia Properties θα αποκτήσει το σύνολο της ακίνητης περιουσίας της Μπουτάρης, η δε Sterner Stenhus (μέσω της Ελληνικά Οινοποιεία ΑΕ) θα αναλάβει σε συνεργασία και με μέλη της οικογένειας Μπουτάρη την οινοποιητική, παραγωγική και εμπορική δραστηριότητα έναντι 20 εκατ. ευρώ.

Στις πρόσφατες εξελίξεις περιλαμβάνεται και η απόκτηση του εμπορικού σήματος και του εργοστασίου της ΑΓΝΟ από την εταιρεία Ελληνικά Γαλακτοκομεία (Όλυμπος) των αδελφών Σαράντη, μετά από πλειστηριασμό.

Ο πλειστηριασμός αφορούσε στην εκποίηση της έκτασης 132.239 τετραγωνικών μέτρων στις περιοχές των δημοτικών κοινοτήτων Περιβολακίου, Λαγυνών και Καβαλλαρίου μαζί με τα κτίρια και τον εξοπλισμό, του κατοχυρωμένου εμπορικού σήματος ΑΓΝΟ και όλων των άλλων κατοχυρωμένων από την ΑΓΝΟ εμπορικών σημάτων. Το τίμημα για την απόκτηση του σήματος και των περιουσιακών στοιχείων της ΑΓΝΟ ανήλθε σε 7,7 εκατ. ευρώ, περίπου.

Η συγκεκριμένη κίνηση της Ελληνικά Γαλακτοκομεία έρχεται μετά από την ανακοίνωση της κατασκευής του νέου εργοστασίου παραγωγής χαλουμιού στην Κύπρο, μία επένδυση ύψους 35 εκατ. ευρώ ενώ συνέπεσε και με τα εγκαίνια του νέου εργοστασίου της ιστορικής εταιρείας παραγωγής αναψυκτικών Κλιάφας στα Τρίκαλα, η οποία είχε εξαγορασθεί τον Φεβρουάριο του 2020.

Τα σούπερ - μάρκετ και η λιανική

Μεγάλα deals, όμως, δεν σημειώθηκαν μόνο σε επίπεδο παραγωγικών εταιρειών και βιομηχανιών. Η δραστηριότητα και η κινητικότητα επεκτάθηκε και στο λιανεμπόριο και συγκεκριμένα στον κλάδο των σούπερ - μάρκετ.

Η πρώτη συμφωνία αφορά την εξαγορά του 50% του ΣΥΝΚΑ Κρήτης Υπεραγορές ΑΕ, από την αλυσίδα σούπερ - μάρκετ Μασούτης, η οποία ολοκληρώθηκε στις 21 Φεβρουαρίου μετά την έγκριση των όρων της συμφωνίας από την γενική συνέλευση της πρώτης.

Η κίνηση αυτή εκτός του ότι δίνει στην βορειοελλαδική αλυσίδα πρόσβαση στην μεγάλη αγορά της Κρήτης αλλά και σε άλλα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου, θα έχει και ωφέλειες από συνέργειες και θα δημιουργήσει στην πράξη ένα πανελλαδικό δίκτυο με περισσότερα από 400 καταστήματα, με ετήσιο κύκλο εργασιών άνω των 1,1 δισ. ευρώ, απασχολώντας περισσότερους από 9.500 εργαζόμενους και σαφώς αλλάζοντας τα δεδομένα στον χάρτη των σούπερ - μάρκετ.

Η δεύτερη συμφωνία, πιο πρόσφατη, αφορά στην εξαγορά τριών καταστημάτων της αλυσίδας Μαζί Markets που ανήκουν στον επιχειρηματία Κυριάκο Χατζημασούρα από τον Κωνσταντίνο Πίτσια, ιδιοκτήτη της αλυσίδας Πίτσιας, η οποία δραστηριοποιείται με 27 καταστήματα στους νομούς Κατερίνης, Ημαθίας και Θεσσαλονίκης. Τα τρία καταστήματα που απέκτησε από την Μαζί Markets βρίσκονται ένα στη Θεσσαλονίκη και δύο στη Βέροια.

Στις τελευταίες εξελίξεις περιλαμβάνεται και αυτή της Σκλαβενίτης, η οποία είναι κοντά στο κλείσιμο συμφωνίας συνεργασίας στα Ιωάννινα, με την τοπική αλυσίδα SEP Παπαδόπουλος. Η κίνηση αυτή έχει ως στόχο την επέκταση του δικτύου καταστημάτων της Σκλαβενίτης στην αγορά των Ιωαννίνων.

Η συμφωνία θα αφορά αποκλειστικά στην ένταξη εννέα σημείων της αλυσίδας SEP, στο δίκτυο καταστημάτων της Σκλαβενίτης στα Ιωάννινα, με την SEP Παπαδόπουλος να διατηρεί 2 καταστήματα από τα 11 που διαθέτει συνολικά.

Με την ολοκλήρωση της συμφωνίας, καταλήγουν οι ίδιες πηγές, θα λειτουργούν περί τα ένδεκα καταστήματα Σκλαβενίτης στα Ιωάννινα καθώς εκτός από τα εννέα καταστήματα της SEP που θα ενταχθούν στο δίκτυο της η εταιρεία διαθέτει παρουσία στην πόλη με δύο, ακόμη, καταστήματα.

Ακόμη, σε ό,τι αφορά το κομμάτι της λιανικής θα πρέπει να αναφερθεί και το ενδιαφέρον του επιχειρηματία Σπύρου Θεοδωρόπουλου για τη μικρή λιανική. Μάλιστα, πληροφορίες φέρουν τον επιχειρηματία να εξετάζει το ενδεχόμενο της εξαγοράς πανελλαδικού δικτύου περιπτέρων, αλλά και mini markets ή ακόµα και μεμονωμένα σημεία πώλησης σε mini markets. Με τον τρόπο αυτό θα μπορεί να ασκεί μια ανεξάρτητη πολιτική πωλήσεων για τα προϊόντα των εταιρειών τροφίμων που ελέγχει ενώ ενισχύει σηµαντικά τα περιθώρια κέρδους του.

Ακόμη, τις τελευταίες ημέρες η Επιτροπή Ανταγωνισμού έδωσε το “πράσινο φως” και στην Delivery Hero, η οποία δραστηριοποιείται στον τομέα της μεταφοράς έτοιμων φαγητών (delivery) να προχωρήσει στην εξαγορά τεσσάρων εταιρειών του ομίλου Μούχαλη. Με την εξαγορά αυτή η Delivery Hero διευρύνει την παρουσία της στο κομμάτι των υπηρεσιών επιγραμμικής διαμεσολάβησης για πώληση έτοιμου φαγητού (delivery) αλλά ταυτόχρονα μπαίνει και στον τομέα διαδικτυακών κρατήσεων σε εστιατόρια.

Γεράσιμος Ζώτος

 

Πηγή:liberal.gr

Διαβάστε το άρθρο από την πηγή

Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0)

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο comment

Παρακαλώ εισάγετε τον κωδικό που βλέπετε στην εικόνα:

Eshop
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text